niedziela, 27 października 2013

Orzechowiec. Ciasto z orzechami.

Ciasto orzechowe zwane również orzechowcem, a czasami miodownikiem, chociaż u mnie ten drugi ma więcej warstw i jest dodatkowo przełożony dżemem. Ciasto zostało lekko przeze mnie zmodyfikowane, zredukowałam ilość cukru i masła w kremie, a sam krem zastąpiłam kremem na bazie kaszy manny zamiast tradycyjnego kremu budyniowego. Ciasto przechowuję w temperaturze pokojowej pod przykryciem, do masy orzechowej zdarza mi się również zwiększyć ilość orzechów. Polecam! :)
Składniki:
  • 3 szklanki mąki 
  • 150g masła 
  • 1/2 szklanki drobnego cukru 
  • 2 jajka 
  • 2 łyżki miodu 
  • 2 łyżeczki sody oczyszczonej 

Masa orzechowa:
  • 250g orzechów włoskich, posiekanych 
  • 5 łyżek cukru 
  • 85g masła 
  • 2 łyżki miodu 

Masa:
  • 600ml mleka 
  • 8 pełnych łyżek kaszy manny (100g)
  • 1 torebka cukru waniliowego 
  • 6 łyżek cukru 
  • 100g masła 

Mąkę wymieszać z sodą. Dodać masło, całość posiekać nożem. Dodać resztę składników i zagnieść ciasto, uformować kulę. Podzielić na 2 części. 

Prostokątną formę wyłożyć papierem do pieczenia. 1 część ciasta rozwałkować, przełożyć do blachy ( ciasto można również rozwałkować na papierze i następnie przenieść do formy), jeżeli ciasto wychodzi za boki formy, nadciąć je i dokleić brakujące fragmenty w formie. 

Piekarnik rozgrzać do 180 stopni. Piec 15 minut. Zostawić do ostygnięcia. 

Tak samo postąpić z 2 częścią ciasta, jeszcze nie piec. 

Masa orzechowa: W rondlu rozpuścić masło, miód i cukier. Dodać posiekane orzechy i smażyć na małym ogniu około 5 minut. Gorącą masę wyłożyć na przygotowany placek (masę najlepiej nakładać partiami, aby równomiernie rozłożyć ją na cieście). Piec 15 minut w temperaturze 180 stopni. Zostawić do ostygnięcia. 

Masa: W garnku zagotować mleko z cukrem i masłem. Do gorącego mleka stopniowo wsypać kasze manną, ciągle mieszając, aby nie postały grudki. Zagotować. Gotować chwilę mieszając, do otrzymania gęstej kaszy. Gorącą masę wylać na pierwszy placek, przełożyć drugim plackiem z orzechami. Odstawić na dobę, przechowywać przykryte w temperaturze pokojowej. 

Smacznego! 







8 komentarzy:

  1. u mnie te ciasto nazywa się snickers, tylko więcej daję miodu i własnie z masą budyniową
    dobre jest też ciasto takie placki oba upieczone bez orzechów, a wierzchni posmarowany masą krówkową ugotowana z mleka skondensowanego i posypane orzechami włoskimi, a przełożone bitą śmietaną (ubitą bez cukru)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mmm te drugie to już prawdziwe szaleństwo, pycha! :) Ja większą ilość miodu dodaję do placów na miodownika, ale przekładam go dżemem i masą budyniową, można kombinować z tego typu ciastami :)

      Usuń
  2. Ciasto wygląda mega apetycznie, a ja mam pytanko - gdzie kupiłaś tę śliczną paterę? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamówiłam na stronie H&M, tutaj masz link http://www.hm.com/pl/product/04581?article=04581-C :)

      Usuń
  3. Poezja smaku, jak dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń